نحوه مدیریت صحیح داروخانه

نحوه مدیریت صحیح داروخانه

روزانه افراد زیادی به داروخانه ها مراجعه می‌کنند که همگی آن‌ها هنگام ورود به داروخانه به عنوان بخشی از سیستم خدمات درمانی، انتظار دارند خدمات مناسب و کافی از این ارگان دریافت نمایند. برخی از این افراد نسخه‌ای از پزشک خود به همراه دارند و برخی نیاز به مشاوره با دکتر داروساز مقیم در داروخانه را دارند و… همانطور که می‌دانید در هر داروخانه افراد زیادی کار می‌کنند که هر کدام وظیفه دارند به نوبه خود به مردم خدماتی را ارائه دهند. از جمله این افراد صاحب داروخانه، دکتر داروساز و نسخه پیچ و… می‌باشند که در این بین نباید از اهمیت مدیریت داروخانه غافل شویم. وظیفه مدیر داروخانه این است که از دریافت خدمات درست و کافی توسط افرادی که به داروخانه مراجعه می‌کنند مطمئن شوند.

چرا مدیریت داروخانه مهم است:

کارآمد و موثر بودن فعالیت‌های یک داروخانه بستگی زیادی به نحوه مدیریت آن دارد. مدیریت داروخانه با نظارت بر رعایت قوانین و مقررات توسط کارکنان و همچنین توجه به موجودی و توزیع دارو ها است که می‌تواند به مشتریان خود بهترین خدمات را ارائه کند. که اگر کار خود را درست و اصولی انجام دهد بازده داروخانه بالا رفته و مشتریان از عملکرد داروخانه رضایت کامل خواهند داشت که برآیند این دو مهم قطعا سلامت عمومی جامعه خواهد بود.

از وظایف مدیر داروخانه نظارت بر امور داروخانه از جمله کارکنان و نحوه فروش و امور مالی داروخانه همچنین نحوه خدمت رسانی به مراجعان می ‌اشد. نباید نقش مدیر در حفظ موجودی اقلام بهداشتی و داروهای ضروری که برای سلامتی مشتریان حیاتی ‌ند را دست کم بگیریم. علاوه بر این پابرجا بودن داروخانه و سودآور بودن آن بستگی زیادی به نقش مدیر در استفاده بهینه از منابع و کاهش هزینه‌ها دارد.

سازماندهی داروخانه

اگر یک مدیر در داروخانه کار خود را به درستی انجام دهد نتیجه آن چیزی جز افزایش بازدهی کارکنان و انگیزه آن‌ها برای بهبود روند خدمت‌رسانی نخواهد بود. در هر داروخانه اقلامی وجود دارند که پرمصرف‌تر هستند و اینکه موجودی این اقلام دائما بررسی شود و از کمبود یا اتمام آن جلوگیری شود قطعا نقش زیادی در بالا بودن درجه کیفیت خدمات و رضایت مشتریان دارد که همه این ها فقط با یک مدیریت صحیح حاصل می‌شود. در این مقاله از مجله مدجابز به ذکر نکاتی برای نظم و مدیریت بهتر داروخانه می‌پردازیم.

توجه به نور و روشنایی دارخونه

برای کاهش اشتباهات رایج در خواندن نوشته‌های روی داروها توسط کارکنان داروخانه، لازم است از کافی بودن نور داروخانه مطمئن شویم. زیرا کوچکترین اشتباهی در خواندن نوشته‌های روی داروهایی که به بیماران داده می‌شود ممکن است موجب خطایی فاحش و دادن داروی اشتباهی به بیمار شود که شاید صدمات جبران ناپذیری را در پی داشته باشد.

داروها را سازماندهی کنید

در داروخانه داروهای مختلفی وجود دارد و همه‌ی آن‌ها باید سازماندهی شده باشند. به‌عنوان بخشی از مدیریت داروخانه، سازماندهی و مرتب کردن داروها باعث می‌شود کارکنان راحت‌تر و سریع‌تر آن‌ها را پیدا کنند و داروهای قدیمی و تاریخ گذشته به مشتری‌ها ارائه نشود.

از رقبای خود پیشی یگیرید

برای جلو افتادن از رقیب‌های خود باید به دنبال مزیت رقابتی برای داروخانه خود باشید. یکی از مزیت‌های رقابتی شما می تواند یادداشت کردن اطلاعات مشتریانتان باشد و اینکه از آن‌ها درمورد حساسیت‌های دارویی و یا داروهایی که قبلا مصرف کردند اطلاعتی بگیرید و در یک کامپیوتر ذخیره کنید. اینگونه می‌توانید از داروهایی که برای بیمار مناسب نیست یا ممکن است برای او حساسیت و یا تداخل دارویی ایجاد کند، اجتناب کنید و هشدارهای لازم را درخصوص استفاده از داروها به او بدهید.

تکنیسین داروخانه

توجه به نکات ایمنی و بهداشتی در خصوص کارکنان

یکی از نکات مدیریتی داروخانه، توجه به رعایت استفاده از دستکش و عینک توسط کارکنان داروخانه زمانی که با داروها و مواد شیمیایی کار می‌کنند، می باشد. لازم به یادآوری است که این لوازم باید در جایی قرار گیرند که به راحتی در دسترس کارکنان داروخانه باشند.

لزوم تسلط بر استفاده از کامپیوتر توسط کارکنان داروخانه: یکی دیگر از وظایف مدیریتی داروخانه این است که از تسلط کارکنان برای استفاده از کامپیوتر و ارائه خدمات مناسب و کافی به مشتریان مطمئن شود و در صورت لزوم کارکنان را در این زمینه‌ها آموزش دهد.

همانطور که در این مقاله از مجله مدجابز به آن پرداخته شد، بالا بودن عملکرد موثر داروخانه و بالا بودن ایمنی و سطح رضایت مشتریان و همچنین افزایش سلامت عمومی، همه و همه در گرو مدیریت کارآمد داروخانه است. زیرا با مدیریت صحیح است که مقررات به خوبی رعایت می‌شود، عملکرد کارکنان داروخانه بالا رفته و در نتیجه گردش کار و دسترسی به داروها به خوبی در داروخانه اتفاق می‌افتد و متعاقبا مشتری در مراجعه به داروخانه تجربه مثبتی را کسب می‌کند.

همانطور که می‌دانیم در شرایط بحرانی که حفظ موجودی کافی برای اقلام دارویی و بهداشتی ضروری و تداوم خدمت‌رسانی به مراجعان اهمیت ویژه‌ای می‌یابد که با حضور یک مدیر مجرب تمامی این دغدغه‌ها به خوبی مرتفع شده و ارائه خدمات به مراجعان با کیفیت مطلوب اتفاق می‌افتد.

امتیاز بده
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها