از نکات حقوقی استخدام پزشک در مراکز درمانی چه می‌دانید؟

از نکات حقوقی استخدام پزشک در مراکز درمانی چه می‌دانید؟

در هر جامعه‌ای خدماتی ارائه می‌شود. یکی از این خدمات، خدمات درمانی و پزشکی به بیماران است که از پرهزینه‌ترین خدمات به شمار می‌آید خصوصا که این خدمات بسیار زمان‌بر نیز می‌باشند. عاملی که موجب شده روز به روز به تعداد رشته‌های تخصصی پزشکی اضافه شود این است که نیاز بشر به خدمات پزشکی خصوصا در زمینه‌های پیشگیری و درمانی رو به افزایش است. در راستای نیاز جامعه به این خدمات است که تمایل پزشکان به انجام خدمات پزشکی در مراکز درمانی از طریق انعقاد قرارداد مشخص بیشتر شده است. در این مقاله از مجله مدجابز می‌خواهیم به نکات حقوقی و مقرراتی بپردازیم که لازم است در قرارداد بین پزشک و مراکز درمانی رعایت شود.

قبل از هر چیز در قرارداد استخدام پزشک باید موضوع و عنوان آن مشخص شود زیرا قراردادهایی که مراکز درمانی با پزشکان برای همکاری منعقد می‌کنند انواع گوناگونی دارند از جمله استخدام، مشارکت یا پیمانکاری. قرارداد همکاری که ممکن است میان پزشک و مرکز درمانی نوشته شود از مقررات قانون کار تبعیت می‌کند و در آن کارفرما مسئولیت‌هایی از جمله حق بیمه پزشک را می‌پذیرد.

موضوع و مدت نمونه قرارداد استخدام پزشک

از دیگر نکاتی که باید صراحتا در قرارداد بین کارفرما و پزشک رعایت شود این است که حتما به صورت شفاف موضوع قرارداد و مکان و زمان شروع و پایان خدمت ذکر شود و از وظایف کارفرما این است که مکانی همراه با تجهیزات لازم برای ارائه خدمت توسط پزشک در اختیارش قرار دهد.

مبلغ قرارداد و شرایط پرداخت آن در قرارداد

در قراردادهای استخدامی لازم است میزان حقوق (حداقل حقوق تعیین شده توسط وزارت کار) و تاریخ پرداخت حقوق و شماره کارتی که حقوق قرار است به آن واریز شود نوشته شود. همچنین حق اولاد و حق مسکن نیز در صورتی که شرایط قانونی ایجاب کند به کارمند تعلق می‌گیرد.

تعهدات طرفین قرارداد

در هر قراردادی اینکه طرفین به تعهدات قید شده در قرارداد پایبند باشند بسیار اهمیت دارد برای این کار باید به صورت شفاف و صریح تعهدات مابین کارفرما و پزشک نوشته شود. از جمله تعهدات پزشک می‌توان به حاضر شدن به موقع او در ساعت‌های مشخص در مرکز درمانی و ارائه خدمات درمانی اشاره کرد و البته از تعهداتی که به عهده کارفرما است می‌توان به پرداخت به موقع حقوق پزشک و همچنین تامین امکانات مورد نیاز، بهداشت و امنیت محل کار پزشک و پرداخت حق بیمه او اشاره کرد.

قرارداد پزشکان

کسورات قانونی در نمونه قرارداد استخدام پزشک

برخی کسورات از سهم طرف قرارداد کسر می‌شوند که این کسورات ممکن است قانونی یا قراردادی باشند. از جمله کسورات قانونی می توان مالیات حقوق و بیمه تامین اجتماعی را نام برد.

فورس‌ماژور و فسخ قرارداد

گاهی تحت شرایط به وجود آمده به هر دلیلی ممکن است هر کدام از طرفین قادر به انجام وظایف و خدمات خود را طبق قراداد نباشند. در چنین شرایطی قرارداد به صورت تعلیق در می‌آید و بعد از اینکه شرایط به حالت اولیه بازگشت، اجرای تعهدات قرارداد کما فی السابق ادامه خواهد یافت.
باید بدانید اگر طرفین قرارداد به هر دلیلی نخواهند به همکاری با هم ادامه دهند در قرارداد‌های کار موقت امکان فسخ قرارداد وجود ندارد اما فرصت استعفا برای کارگر و اخراج برای کارفرما محفوض می‌باشد.

حل اختلافات احتمالی

همانطور که در ماده 157قانون کار آمده است، در صورتی که بین طرفین قرارداد بر سر اجرای تعهدات قید شده در قرارداد اختلافی به وجود بیاید، حل این اختلاف ابتدا توسط انجمن صنفی کارگران یا نماینده قانونی کارگران و کارفرما انجام می‌شود. در صورتی که اختلاف حل نشود به هیئت تشخیص و حل اختلاف مراجعه می‌شود.

در پایان قرارداد چه مواردی ذکر می‌گردد؟

هر کدام از طرفین باید تمام صفحات قرارداد را امضا کنند و از قرارداد دو نسخه تهیه می‌شود که یکی به کارفرما و دیگری به کارگر داده می‌شود و اگر بعدا بخواهند در هر کدام از بندهای قرارداد تغییری ایجاد کنند، این تغییرات باید در هر دو نسخه انجام شوند و همچنین باید صفحات حاوی آن بندها دوباره به امضای طرفین برسد.
ذکر این نکته خالی از لطف نیست که بدانید مواردی که تا اینجا به آن پرداختیم جزو نکات عمومی هر قراردادی هست و اگر نوع همکاری طرفین خاص باشد یا لازم باشد تعهدات و خدمات خاصی انجام و ارائه شود قطعا مسائل حقوقی مربوط به قرارداد نیز متفاوت خواهد بود به همین علت حتما در ابتدای انعقاد قرارداد طرفین باید به عنوان و نوع همکاری خود دقت کافی را مبذول دارند.

در انتها باید بدانید

پس از عقد قرارداد و شروع همکاری پزشک با مرکز درمانی، مسئولیت تمام خدمات و اقدامات درمانی برای بیمار به عهده پزشک خواهد بود که این مسئولیت فقط زندگی پزشک را تحت تاثیر قرار نمی‌دهد بلکه ممکن است جامعه پزشکی را تحت الشعاع قرار دهد پس یک پزشک زمانی که می‌خواهد یک قرارداد استخدام پزشک را امضا کند باید به تمام نکات آن توجه کند و دقت کند که مسئولیت چه مواردی را دارد قبول می‌کند و در برابر بی عدالتی در برخی مفاد قرارداد سکوت نکند زیرا این کار فقط به او و زندگی شغلی او ضربه نمی‌زند بلکه ممکن است به عرفی در جامعه پزشکان تبدیل شود و شاغلین صنف پزشکان را با مشکل مواجه کند.

امتیاز بده
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها