رشته جراحی قلب در ایران رو به انقراض است

رشته جراحی قلب در ایران رو به انقراض است

عصر ایران – دکتر “مازیار غلامپور دهکی” جراح و از بزرگان و نوابغ پیوند قلب کودکان هم از ایران مهاجرت کرد. او که لیست انتظار بیمارانش تا دو سال آینده پر بود و 638 کودک نیازمند جراحی قلب در صف عمل جراحی در مرکز قلب و عروق شهید رجایی هستند.

خبر کوتاه بود و دردناک! با این وضع مجبور می شویم، از هند و پاکستان پزشک بیاوریم. امروز در بسیاری رشته‌های تخصصی حتی یک داوطلب هم نداریم!

رئیس بخش پیوند قلب کودکان بیمارستان شهید رجایی هفته گذشته با اعلام این خبر به خبرنگار روابط عمومی و امور بین الملل سازمان نظام پزشکی، مهاجرت بنیان گذار و رئیس بخش جراحی بیماری های مادرزادی قلب در بیمارستان شهید رجایی را در حد فاجعه ملی توصیف کرد.

نگرانی ها از وضعیت سلامت کودکان، مبتلا به بیماری های مادرزادی قلبی به دلیل بی رغبتی پزشکان به رشته جراحی قلب اطفال و نیز مهاجرت تعداد انگشت شمار جراحان این رشته فوق تخصصی بسیار حاد وعمیق شده است.

در حال حاضر کشور با کمبود شدید جراح قلب اطفال مواجه است و شاهد آن لیست انتظار طولانی و بلند بالای بیماران حتی تا 2 الی 3 سال آینده است. این در حالی است که پس از گذشت سال‌ها از انقلاب اسلامی و با اهتمام بسیار، می‌توان گفت که یکی از بهترین شاخصهای خودکفایی کشور، در حوزه پزشکی بوده است.

متخصص جراحی قلب کودکان

به گزارش خبرنگار روابط عمومی و امور بین الملل سازمان نظام پزشکی، در سال‌های اخیر، تمایل به ادامه تحصیل در مراحل دستیاری تخصصی و فوق‌تخصصی در رشته‌های مختلف پزشکی با کاهش قابل ‌توجهی مواجه شده است. این کاهش تمایل پزشکان عمومی برای ورود به دوره‌های تخصصی و فوق‌تخصصی به شدت تأثیرات منفی‌ای بر کمیت، کیفیت، سرعت و دقت خدمات بهداشتی- درمانی، و هم‌چنین بر تداوم و توسعه آن داشته و خواهد داشت.

از سال ۱۳۹۶، خطر کمبود تخصصی در برخی رشته‌های پزشکی مانند بیهوشی، طب اورژانس، جراحی عمومی، پزشکی داخلی، اطفال، بیماری‌های عفونی، جراحی قلب و جراحی قلب اطفال به شدت افزایش یافته است.

در این راستا، تبعات کاهش تعداد جراحان قلب اطفال باعث نگرانی بسیاری شده است. سالانه، ۱۰ تا ۱۵ هزار کودک متولد می‌شوند که مبتلا به بیماری‌های قلبی مادرزادی هستند. حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد از این کودکان نیاز به عمل جراحی دارند، اگرچه برخی از آن‌ها با جراحی‌های ساده بهبود می‌یابند.

امتیاز بده
0 0 رای ها
امتیازدهی به مقاله
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها